ایران فیلر

فیلر هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید تزریقی نوعی پرکننده پوستی موقت است. اسید هیالورونیک به طور طبیعی در سراسر بدن با بالاترین غلظت در مفاصل، چشم‌ها و پوست وجود دارد. در پوست، اسید هیالورونیک باعث جذب آب می‌شود و پوست را هیدراته می‌کند. با افزایش سن، چربی، ماهیچه‌ها، استخوان و پوست صورت ما شروع به لاغر شدن می‌کند. این از دست دادن حجم باعث تضعیف ظاهر صورت و ایجاد خطوط ریز، چین و چروک، و لب‌های نازک می‌شود.

تزریق هیالورونیک اسید برای کاهش خطوط و چین و چروک‌ها و فرورفتگی‌های صورت و ایجاد ساختار، چارچوب و حجم در صورت و لب‌ها استفاده می‌شود. این اثرات اسید هیالورونیک بلافاصله بعد از تزریق مشاهده می‌شود.

انواع هیالورونیک اسید تزریقی

هر کدام از فیلرهای هیالورونیک اسید دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که با توجه به محل تزریق، میزان نفوذ در زیرپوست و ماندگاری آنها بعد از تزریق دسته‌بندی می‌شوند. به طور مثال فیلرهای فاین اغلب برای تصحیح خطوط کم عمق و باریک استفاده می‌شود. از نوع دیپ برای کاهش چین‌های خط خنده و خط غم استفاده می‌شود. در نهایت برای پر کردن گونه معمولاً از نوع ولوم استفاده می‌شود.

موارد استفاده فیلر و بوتاکس
موارد استفاده فیلر و بوتاکس

نتایج و ماندگاری از بیمار تا بیمار متفاوت است و تحت تأثیر محل تزریق، مشخصات اسید هیالورونیک، سن بیمار و خصوصیات پوست بیمار است. به عنوان مثال، ماندگاری تزریق در لب ممکن است تا شش ماه ادامه داشته باشد اما در خطوط خنده، نه تا دوازده ماه یا بیشتر ماندگار باشد.

از داروهای بی‌حسی موضعی یا بی‌حسی تزریقی، برای راحتی بیشتر بیمار قبل از عمل استفاده می‌شود. امروزه از لیدوکائین (یک ماده بی‌حسی) در ترکیب بسیاری از اسیدهای هیالورونیک تزریقی موجود در بازار استفاده می‌شود.

انواع هیالورونیک اسید تزریقی

برای تولید فیلر (HA (Hyaluronic Acid از دو روش حیوانی (استفاده از تاج خروس) و روش غیر حیوانی (استفاده از روش تولید ذرات) بهره می‌گیریم.

در این روش هرچه ذرات ریزتر باشند جرم مولکولی HA بیشتر است.

HA های با ذرات درشت برای تزریق نیاز به سوزن‌های گیج بزرگتر دارند (۲۲ و ۲۳) و HA های ریزذره به سوزن‌های کوچکتر (۲۷ تا ۳۰).

برای جلوگیری از تجزیه سریع HA نیاز به فرایند اتصال متقابل در این مولکول است. بدون استفاده از اتصال متقابل، مولکول HA نیمه عمر یک تا دو روز دارد.

HA با درصد اتصال متقابل بالاتر برای تزریق به نقاط عمقی‌تر و HA با درصد اتصال متقابل کمتر برای تزریق به نقاط زیرپوستی و چروک‌های سطحی مناسبند.

از مواد شیمیایی متفاوتی برای متصل کردن مولکول‌های HA استفاده می‌شود، به عنوان مثال 1,4 (ButanDiol Diglycidyl Ether (BDDE و (Divinyl Sulfone (DVS.

فیلرهای هیالورونیک اسید تک فازی و دوفازی

فیلرهای HA غیر حیوانی به دو نوع تقسیم می‌شوند: تک فازی و دو فازی.

مقایسه هیالورونیک اسید تک فازی و دوفازی
مقایسه هیالورونیک اسید تک فازی و دوفازی

فیلرهای HA تک فازی فقط دارای اتصال متقابل و غیر ذره‌ای هستند. مانند Juvederm.

فیلرهای HA دو فازی تشکیل شده است از ذرات ژل تثبیت شده (اتصال متقابل) معلق در HA بدون اتصال متقابل. مانند Restylane.

در فیلرهای دو فازی، مولکول‌های (NHA (non-cross linked HA که به عنوان روان کننده عمل می‌کنند، باعث می‌شود که فیلر به راحتی از داخل سوزن عبور کند و تزریق به راحتی و به صورت یکنواخت انجام شود. فاز NHA در مدت کوتاهی پس از تزریق در بدن تجزیه شده و جذب می‌شود.

معمولاً نسبت (CHA (cross linked HA به NHA، برابر است با 75 به 25. هر چه این نسبت بیشتر باشد ماندگاری ژل بیشتر بوده و باید به نقاط عمیق‌تری تزریق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.