ایران فیلر

مقایسه فیلرهای تک فازی و دو فازی

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های فیلر هیالورونیک اسید تک فازی و دوفازی می‌پردازیم و به طور جداگانه به مزایا و معایب هر یک اشاره خواهیم کرد.

فیلر تک فازی و دو فازی چیست

مقایسه فیلرهای تک فازی و دو فازی
مقایسه فیلرهای تک فازی و دو فازی

هیلورونیک اسید را نمی‌توان به صورت طبیعی به پوست اضافه کرد زیرا که سریعاً جذب و پخش می‌شود. بنابراین هیالورنیک اسید باید طی فرایندهایی مقاوم شود.

اکثر فیلرها طی پروسه یکسانی تولید می‌شوند:

  1. میکسینگ
  2. فاز واکنش
  3. فاز اختلاط

فیلرهای هیالورونیک اسید پیش از استریل شدن در فاز میکسینگ قرار می‌گیرند این مرحله در برندهای مختلف به طور متفاوتی انجام می‌شود.

مرحله اصلی ایجاد کننده فیلر تک فازی و دوفازی مرحله فاز واکنش است.

در ساختار تک فازی بین ذره‌های زنجیره HA کراس لینک ایجاد می‌شود.

در فیلرهای دوفازی در کنار ذره‌های کراس لینک شده HA ذره‌های HA آزاد نیز وجود دارد.

ساختار فیلرهای تک فازی نسبت به فیلرهای دوفازی روان‌تر و نرم‌تر است.

طول عمر یا ماندگاری

طبق شواهدی که تا امروز در دسترس است تفاوت قابل توجهی بین فیلرهای تک فازی و دو فازی در ماندگاری وجود ندارد. بر اساس مطالعات بالینی دانشگاه پزشکی سئول در سال ۲۰۱۷ نشان داده شد که هر دو فیلر تک فازی و دو فازی که در لایه های عمقی خط خنده تزریق شده بودند پس از ۲۴ هفته رفتاری کاملاً مشابهی را نشان دادند.

حجم دهی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ در کشور کره نشان داد که فیلرهای تک فازی با پیروی از قواعد جذب آب به طور قابل توجهی حجم بیشتری را ایجاد می‌کنند.

جابجایی و یا حرکت فیلر

در مطالعه سال ۲۰۱۳ نشان داده شد که در تزریقات سطحی، تفاوتی در جابجا شدن (migration) فیلرهای تک فازی و دوفازی وجود ندارد، اما مطالعات ۲۰۱۹ دانشگاه مادرید نشان داد فیلرهای تک فازی زمانی که در عمق تزریق می‌شوند چسبندگی بیشتری را ایجاد می‌کند، وزمانی که در عمق بافت تزریق میشوند حرکت بسیار کمی دارند و این ناشی از مقاومت این فیلرها در برابر نیروهای کششی و فشاری است.

سهولت در تزریق

در مطالعه سال ۲۰۱۳ دانشگاه پزشکی سئول نتیجه‌گیری شد در تزریق با سوزن گیج ۲۷، فیلر دوفازی در مقایسه با فیلر تک فازی با غلظت ۲۰ میلی گرم، فشار کمتری نیاز است.

در این تحقیق ثابت شد افزایش غلظت هیالورونیک اسید با افزایش ویسکوزیته همراه است و در تزریق با فیلر های تک فازی نیاز به فشار بیشتری است.

برای جمع‌بندی به طور خلاصه مزایا و معایب هر دو نوع ساختار را توضیح میدهیم.

مزایای فیلر دوفازی

  • سهولت در تزریق با فشار کمتر
  • حجم دهی و تورم کمتر
  • توانایی ایجاد نتیجه‌ی طبیعی‌تر در خطوط ریز سطحی و بافت های نرم‌تر مانند لب

معایب فیلر دوفازی

  • برای تزریق در نقاطی از صورت که فشار زیادی روی آنهاست، مناسب نیست مانند نقاطی از گونه یا بینی که تزریق روی استخوان انجام می‌شود.
  • نامناسب برای ایجاد حجم سفت و لبه دار مانند تزریق روی استخوان فک. در صورت نیاز به ایجاد خطوط شارپ بهتر است از فیلر های تک فازی استفاده شود.
  • حجم دهی کمتری دارد و احتمال جابجایی در این نوع ژل بیشتر است.

مزایای فیلر تک فازی

  • دارای نتایج خوب در طولانی مدت است.
  • حجم دهی بیشتر.
  • احتمال جابجایی بسیار کم.
  • مناسب برای ایجاد خطوط شارپ و سفت و تزریق روی استخوان و بافت‌های عمقی.

معایب فیلرهای تک فازی

  • نیاز به فشار بیشتر به سرنگ برای تزریق
  • ایجاد تورم بیشتر

به طور خلاصه ما به زیباجویان جوان و آنان که خواهان نتیجه‌ی طبیعی‌تر و ترمیم خطوط کم عمق صورت خود هستند، استفاده از فیلر دوفازی را توصیه می‌کنیم و اگر زیباجو نیازمند حجم دهی در گونه، چانه، زاویه فک و ترمیم فرم بینی و به طور کلی رفع خطوط عمیق صورت باشد بهتر از فیلترهای تک فازی استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.