ایران فیلر

لیزر موهای زائد

یکی از خدمات زیبایی پرطرفدار که این روزها اسمش بیشتر از قبل به گوش‌‌ می‌رسد، لیزر موهای زائد است. حتما شما هم درباره مزایا و معایب لیزر شنیده‌اید و یا شاید درباره انتخاب این خدمات زیبایی دچار شک و تردید شده‌ باشید. برای حذف موهای زائد بدن، روش‌‌های زیاد و پر دردسری مثل اپیلاسیون، تیغ و یا کرم‌‌های موبر وجود دارد که سختی‌‌های هر روش باعث روی آوردن افراد زیادی به استفاده از خدمات لیزر شده است. 

لیزر چیست

لیزر موی زائد
لیزر موی زائد

لیزر یک پرتوی نوری است. منتها نوری که ویژگی‌های فیزیکی خاصی دارد و بسیار پرانرژی است. لیزرها در پزشکی و صنعت استفاده‌های زیادی دارند. در صنعت برای برش و حکاکی و در پزشکی از لیزر برای جراحی‌های مختلف مثل جراحی چشم (لیزیک) استفاده می‌شود.

لیزر یک دانش و فناوری است. یعنی بسته به کاربردی که دارد، می‌توان ویژگی‌های خاصی در آن لحاظ کرد و آن را برای انجام یک کار خاص بهینه‌ سازی نمود. لیزر موهای زائد دقیقاً به نحوی طراحی شده که بدون اثر گذاشتن روی قسمت‌های دیگر پوست و بدن، باعث حذف موهای زائد شود.

چگونگی عملکرد لیزر مو

لیزر مو روی فولیکول‌ها اثر می‌گذارد. لیزر حذف موهای زائد به شکلی طراحی شده که باعث داغ شدن پیاز مو و آسیب دیدن فولیکول‌ها می شود. فولیکول‌ها ارگان کوچکی درون پوست هستند که موهای بدن را می‌سازند. با آسیب دیدن فولیکول و پیاز مو، رشد مو برای همیشه متوقف می‌شود.

لیزر آسیبی انتخابی وارد می‌کند. نکته‌ی قابل توجه این است که گرمای لیزر باعث آسیب دیدن و از کار افتادن فولیکول‌ها می‌شود، اما این آسیب کاملاً انتخابی است. یعنی به طور همزمان آسیبی به پوست و بافت‌های مجاور فولیکول وارد نمی‌شود. البته گاهی در اثر خطای اپراتور پوست آسیب می‌بیند.

لیزر باعث کاهش دائمی موهای زائد می‌شود. این روش می‌تواند بین ۷۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد را برای همیشه از بین ببرد. برای همین از نظر علمی می‌گوییم لیزر باعث کاهش دائمی موهای زائد می‌شود و نه حذف دائمی موهای زائد. چون در یک دوره‌ی درمانی نمی‌توانیم ۱۰۰ درصد موهای زائد را از بین ببریم. ولی آن ۷۰ تا ۹۰ درصدی که حذف شده‌اند، دیگر هیچوقت رشد نخواهند کرد.

لیزرهای مختلفی برای حذف موهای زائد استفاده می‌شوند. فناوری‌های الکساندریت، Nd:YAG و دایود از جمله لیزرهای پرکاربرد برای حذف موهای زائد هستند. این لیزرها از نظر کاربرد باهم تفاوت دارند. مثلاً الکساندریت بیشتر برای کسانی موثر است که پوستی روشن دارند و Nd:YAG بیشتر برای پوست‌های تیره استفاده می‌شود. این تفاوت کاربردی به دلیل تفاوت خاصیت‌های فیزیکی لیزرها مثل فرکانس و طول موج است.

نور لیزر هر چیزی که تیره‌رنگ باشد را حرارت داده و می‌سوزاند. با حرارت دادن و سوزاندن موی تیره‌رنگ داخل فولیکول مو، خود فولیکول نیز آسیب می‌بیند و از بین می‌رود. هرکدام از موهای بدن ما دارای یک چرخه‌ی رشد و استراحت هستند. در یک زمان مشخص اکثر موهای بدن ما در فاز استراحت هستند و تعداد کمی از آن‌ها در فاز رشد هستند.

اگر هنگام لیزر موهای زائد ، فولیکول مو در فاز استراحت باشد، اشعه لیزر بر آن اثری ندارد. به همین دلیل است که برای از بین بردن تمامی ‌موها به چندین جلسه درمان با لیزر، با فاصله های زمانی مشخص نیاز است. با هر جلسه رفع موهای زائد تعدادی از فولیکول‌های فعال مو سوخته می‌شوند و بالاخره پس از مدتی تمامی‌ موها از بین می‌روند.

اثر گذاری لیزر

لیزر بدن
لیزر بدن

عوامل زیادی بر نتیجه لیزر موهای زائد تاثیر گذار هستن که با تشخیص پزشک متخصص برای برطرف کردن موهای زائد بدن از دستگاه های متفاوتی استفاده می شود .

بسته به رنگ مو , نوع پوست , ضخامت مو و ناحیه درمان لیزر موهای زائد برای زمانبندی جلسات لیزر مو یکی از دستگاه های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. لیزر الکساندرایت
  2. لیزر روبی ( یاقوت )
  3. لیزر تور پالسی بالا
  4. لیزر ND:YAG
  5. لیزر دایود

برای انتخاب دستگاه لیزر موهای زائد باید به دو نکته توجه داشت

  • نوع تکنولوژِی دستگاه
  • نوع برند

شناخته شده ترین تکنولوژی های دستگاه لیزر موهای زائد : 1- الکساندرایت 2-دایود و نوع کمتر شناخته شده 3- ان دی یاگ است.

نوع برند دستگاه لیزر موهای زائد با تکنولوژی الکساندرایت می تواند کندلا و سایناشور که قوی ترین نوع الکساندرایت محصول کشور امریکا می باشد. برند های دیگر آلما، دکا،کوتراو و نوبلکس می باشد که می تواند تولید چین کره یا اروپا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.