ایران فیلر

لبخند لثه ای

وقتی لبخند می زنید چه مقدار از لثه های خود را می بینید؟ اگر هنگام لبخند زدن بافت لثه بیش از حد نمایان شود به آن لبخند لثه‌ای (لثه نما) می گویند.

لبخند لثه ای چیست

به لبخندی که بیش از ۲ میلیمتر از لثه نمایان شود لبخند لثه‌ای می گویند. دلایل مختلفی برای لبخند لثه ای وجود دارد:

  • تغییر روند رویش دندان ها

در این مورد دندان های بالایی حرکت رو به جلو دارند و به جای برخورد به دندان های پایینی از جلوی آن رد شده و رشد بیش از حد دارند. با رشد دندان ها به سمت پایین لثه نیز با چسبیدن به دندانها به سمت پایین حرکت می کند که باعث می شود لثه بلندتر و دندانها کوتاه تر به نظر برسند.

  • رشد بیش از حد لثه

در اثر مصرف برخی داروها یا بهداشت نامناسب دندانها، لثه بیش از حد روی دندان رشد می کند.

  • رشد بیش از حد استخوان فک فوقانی

استخوان فک فوقانی نسبت به اندازه صورت و بافت لب بلندتر است بنابراین لب نمی تواند بافت لثه را کامل پوشش دهد.

  • کوتاهی یا فعالیت بیش از حد عضلات لب

هنگامی که عضلات اطراف لب ها که لبها را به سمت بالا می کشند خیلی قوی هستند، بافت لثه بیشتر نمایان میشود. معمولاً هنگام لبخند کامل لب بالایی ۶ تا ۸ میلیمتر باید جابجا شود. اما در لب بیش فعال این مقدار بیشتر است.

درمان لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ای
درمان لبخند لثه ای

ابتدا باید با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید آنها علت ایجاد لبخند لثه ای را تشخیص داده و بهترین گزینه درمانی را انتخاب می کنند. سه مورد از درمانهای رایج لبخند لثه ای عبارتند از:

افزایش طول تاج دندان:

در این روش بافت بیش از حد لثه برداشته و خط لثه تراشیده می‌شود تا طول تاج دندان افزایش یابد و مقدار بیشتری از دندان نمایان شود. (لیفت لثه)

تزریق بوتولینیوم توکسین (بوتاکس):

تزریق بوتاکس برای مواردی که عضله لب بیش از حد فعال است کاربرد دارد. در این روش دوز کمی بوتاکس در عضله لب فوقانی به منظور کاهش انقباضات آن تزریق می شود. ماندگاری این روش ۳ تا ۶ ماه است و پس از آن باید مجدداً تکرار شود.

ارتودنسی یا جراحی:

اگر لبخند لثه‌ای به دلیل حرکت رو به پایین دندان های بالایی یا رشد بیش از حد استخوان فک فوقانی ایجاد شود باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. در این مورد پزشک از وسایل ارتودنسی یا جراحی برای حرکت دادن دندان ها به سمت بالا استفاده می کند.

روکش‌ دندان:

برخلاف تصور رایج، روکش‌های دندانی برای تمامی علت‌های ایجاد لبخند لثه‌ای مناسب نیستند اما درصورتی‌که علت ایجاد لبخند لثه‌ای دندان کوتاه باشد، بهترین درمان هستند. استفاده از روکش‌ها به علت روش سریع و کم تهاجمی در این حالت به‌خوبی لبخند لثه‌ای را پوشش می‌دهد. در موارد دیگر نیز مانند جراحی لیفت لثه، نیازمند روکش دندان هستیم که نوع روکش باتوجه ‌به شرایط دندان می‌تواند متغیر باشد.

درمان لبخند لثه ای مناسب چه کسانی است

برای اینکه امکان درمان این مشکل برای شما وجود داشته باشد باید دارای شرایط زیر باشید :

  • افرادی که شرایط جسمی و عمومی سالمی دارند.
  • عدم ابتلا به بیماری خاص (در صورت وجود بیماری با دکتر متخصص مشورت شود)
  • عدم مصرف داروهای خاص (در صورت مصرف دارو با دکتر متخصص مشورت شود)
  • افرادی که در پی زیبایی ظاهری و برطرف کردن لبخند لثه ای هستند.
  • افرادی که دارای مشکلات ژنتیکی در زمینه لبخند لثه ای می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.