ایران فیلر

لک های پوستی

لک های پوستی یک اصطلاح گسترده است که به هر گونه تغییری که یک ناحیه از پوست را با پوست اطراف متمایز کند، گفته می شود.

دلایل ایجاد لک پوستی اکثراً بدون ضرر هستند مانند دلایل مادرزادی. با این حال برخی از موارد ایجاد لک های پوستی ممکن است از یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شود که نیاز به تشخیص و درمان دارد.

دلایل ایجاد لک های پوستی

دلایل زیادی برای ایجاد لک های پوستی وجود دارد از بیماری های جزئی گرفته تا بیماری های حاد که نیاز به درمان دارد. این دلایل عبارتند از:

لک های مادرزادی: این لکه ها هنگام تولد وجود دارند یا کمی پس از آن ایجاد میشوند.

اختلالات رنگدانه: مانند ملاسما، آلبنیزم، پیسی

بیماری های خودایمنی: آکنه روزاسه (Rosacea) (بزرگ شدن عروق در ناحیه بینی و گونه)، بیماری پسوریازیس

عفونت: توسط باکتری ها ویروس ها و قارچ ها

آلرژی: که باعث ایجاد کهیر و اگزما میشود.

سرطان پوست: که توسط سلول‌های آسیب دیده پوست که بدخیم شدند ایجاد میشود.

انواع لک های پوستی
انواع لک های پوستی

برخی از لک های پوستی رایج را له طور مختصر شرح می دهیم:

ملاسما

این لایه ها معمولاً به دلایل تغییرات هورمونی و در زمان بارداری یا هنگامی که فرد برخی از انواع قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کند، در نواحی پیشانی و گونه و اطراف چشم ها به طور قرینه ظاهر می شود. لک های پلاسما معمولا پس از یک الی دو سال به مرور کمرنگ شده و پنهان میشود استفاده از کرم‌های ضدآفتاب می‌تواند احتمال بروز این لک ها را کاهش دهد.

لک های پوستی کبدی

لک های پوستی ناشی از افزایش سن این لک ها معمولا در سنین بالای چهل سال و در اثر آفتاب پدید می آیند افزایش سن موجب بروز لکه های قهوه ای  رنگ بر روی دست‌ها، صورت و در نواحی که در معرض آفتاب هستند، می شود. تشخیص لک‌های پوستی ناشی از افزایش سن و افتراق آنها با سایر لک‌ها بسیار مهم است زیرا با تشخیص صحیح و انتخاب روش درمانی مناسب، می‌توان در رفع و بهبود این ضایعات بسیار مثبت عمل کرد.

ماه گرفتگی

ای لک ها ژنتیکی و کاملا بی ضرر هستند. در زمان تولد در هر قسمتی از صورت و بدن ممکن است وجود داشته باشد. در افراد با رنگ پوست روشن لک ها به رنگ قهوه ای و در افراد دارای پوست تیره لک ها متمایل به قهوه ای تیره و سیاه می باشد.

لک پیسی

بیماری پیسی یا برص زمینه ژنتیکی دارد. در این بیماری لکه های بزرگ با رنگی روشن تر از پوست در نواحی مختلف بدن و صورت پدیدار می شود سرعت انتشار  لکه ها بالا بوده و دائماً در حال پیشرفت هستند درمان این لکه ها بسیار سخت و حتی نا ممکن است و در هر سنی امکان بروز لکه های پیسی وجود دارد.

کک و مک

کک و مک با دو عامل وراثت و تخریب پوست توسط آفتاب ایجاد و تشدید می‌شود. این لک‌ها به رنگ‌های قهوه‌ای و قرمز و با گستردگی متفاوت در افراد دیده می‌شوند. کک و مک در رنگ های طیف قهوه ای، سیاه، زرد، قرمز، برنز نمایان می شود. عوامل وراثتی، استرس، دلایل هورمونی مانند بارداری و بلوغ، آفتاب به تشدید کک و مک کمک می نماید.

لک های پوستی ناشی از قارچ های پوستی

لک قارچ پوستی بیشتر در نواحی گردن و تنه دیده می شوند. ظاهر این لک ها در رنگ های قهوه ای کم رنگ و پر رنگ و همچنین در اندازه های مختلف می باشد. در برخی موارد لک های روشن شبیه آلبا و یا علائمی نظیر اگزما آفتابی ایجاد می نماید.

روش های درمان لک های پوستی تیره

لک های تیره نیاز به درمان ندارند اما ممکن است برخی افراد به دلایل زیبایی بخواهند این لکه ها را از بین ببرد. انتخاب بهترین روش درمان به سایز و محل ایجاد و دلیل بروز لک بستگی دارد.

لیزر: انواع مختلف لیزر در بازار وجود دارد. رایج ترین لیزر برای درمان لک های تیره لیزری است که از پرتو شدید پالسی استفاده می‌کند. این پرتو ملانین پوست را هدف قرار می‌دهد. امروزه از لیزر کیوسوئیچ و فرکسل در از بین بردن لک ها استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که نوع لک در انتخاب نوع لیزر برای درمان نقش مهمی دارد.

درمان لک پوستی با لیزر فرکسل: لیزر فرکسل دارای دو طول موج اربیوم و تالیوم برای درمان عمقی و سطحی پوست می باشد. انواع لک های پوستی ناشی از آفتاب، افزایش سن، لک های باردارای یا ملاسما با این دستگاه قابل درمان می باشد.

میکرودرم ابریژن: در این روش یک لایه از سطح پوست برداشته شده و باعث تحریک کلاژن سازی میشود. بازسازی پوست موجب کمتر شدن لک ها میشود.

کرایوتراپی: با تزریق نیتروژن مایع محل لک منجمد شده و سلول‌های پوست آسیب می بینند. سپس پوست شروع به بازسازی کرده و در این بازسازی لک های کمتری ایجاد میشود.

درمان لک پوستی با لایه برداری شیمیایی: در مواردی که لک های پوستی خفیف بوده و یا در مراحل اولیه قرار دارند معمولا پزشک از انواع لایه بردارهای شیمیایی در غالب پماد و… استفاده می نماید. انواع لایه بردارهای شیمیایی وجود دارد که با توجه به نوع پوست و لک ایجاد شده توسط پزشک تعیین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.