ایران فیلر

جوش چیست

پوست انسان دارای سوراخ ها و منافذی است که می تواند توسط چربی، باکتری، پوست مرده و کثیفی بسته شود و این اتفاق باعث ایجاد جوش می شود.

جای جوش در واقع همان لکه‌ هایی است که بعد از درمان آکنه روی صورت شما باقی می ماند و باعث می شود تا از زیبایی پوست شما کاسته شود.

چه چیزی باعث ایجاد جای جوش می شود

حتماً میدانید که اگر هر چیزی به اندازه و به درستی استفاده نشود، نه تنها مفید نخواهد بود بلکه ضرر زیادی برای فرد به همراه دارد. همیشه شنیده اید که برای سلامت پوست، کلاژن یکی از ضروریترین مواد مورد نیاز است. چرا که به ترمیم و جوانسازی پوست کمک زیادی میکند. اما زمانی که پوست شما دچار جوش و آکنه میشود، با دستکاری آن، میزان کلاژن تولیدی بیشتر شده و همین مسئله باعث ایجاد جای جوش میشود. هرچه که تولید این ماده بیشتر شود، شدت برجستگی نیز بیشتر میشود.

معرفی و درمان انواع جای جوش

انواع جای جوش
انواع جای جوش

برای انتخاب روش درمان جای جوش با لیزر و یا روشهای طبیعی بهتر است که قبل از هر چیز نوع جای جوش تشخیص داده شود چرا که تنها در این صورت میتوان انتظار مؤثر بودن شیوه درمان را داشت.

به طور کلی جای جوش را بر اساس ظاهری که روی پوست صورت ایجاد میکند به دسته های زیر تقسیم میکنند

جای جوش آتروفیک (Atrophic acne scars)

این جای جوش زمانی ایجاد می شود که کلاژن کافی در زمان بسته شدن جای زخم وجود نداشته است.

سه مدل جای حوش آتروفیک داریم

  • اسکار قندیلی یا آیس پیک (Ice Pick Scars)

 این نوع جای جوش V  شکل و باریک است و به شکل دایره های کوچک یا سوراخ های بیضی شکل (مشابه با جای آبله مرغان) یده می شود. درمان این نوع جای جوش بسیار سخت است چرا که ممکن است تا اعناق پوست نفوذ کرده باشد.

  • اسکار واگنی یا مربعی (boxcar)

این نوع جای جوش U شکل و دارای لبه های تیز است و بسته به نوع جوش، عمق آن میتواند کم یا زیاد باشد. میکرودرم ابریژن یکی از روش های مفید جهت درمان این نوع جای جوش است.

  • اسکار گرد یا چکشی (rolling)

 این نوع جوش ها تو رفتگی های وسیعی هستند که معمولا لبه های گرد و نامتقارنی دارند. بیشتر افرادی که دچار جوش بدن یا صورت میشوند، معمولاً بعد از مدتی، جای جوش آنها به یک تو رفتگی تبدیل میشود که در پزشکی به عنوان جای جوش چکشی شناخته میشود.

جای جوش
جای جوش

جای جوش هایپرتروفیک (Hypertrophic acne scars)

جای جوش برجسته (زخم های گوشتی یا اسکارهای کلوئیدی)

این جای جوش معمولا روی سینه و کمر دیده می شود.این اسکار ها بالای سطح پوست ایجاد می شوند (برامده هستند). وجود کلاژن بیش از حد در زمان بسته شدن جای زخم باعث به وجود آمدن این نوع اسکار می شود.

بهترین روش های درمان جای جوش

سابسیژن

یکی از روش‌های درمان جای جوش است که به صورت ترکیبی با دیگر روش‌ها استفاده می‌شود. در واقع استفاده از این روش می‌تواند اثر دیگر روش‌ها را دو چندان کند. در این روش برای درمان جای جوش از آزاد کردن بافت‌های همبندی استفاده می‌شود. در این روش از سوزن‌های بسیار ریزی استفاده می‌کنند که می‌تواند جای جوش‌های عمیق و سطحی پوست صورت را درمان کند. این روش درمانی با هر نوع پوستی سازگاری دارد. در مورد این روش درمان در یک مقاله جداگانه توضیح داده ایم. (مقاله سابسیژن)

میکرودرم ابریژن

یکی از روش های درمان جای جوش است که برای از بین بردن جای جوش‌های سطحی  مانند جای جوش های واگنی سطحی (boxcar) یا رولینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا از این روش به صورت ترکیبی برای درمان جای جوش‌ها استفاده می‌کنند. پزشک معالج پس از اینکه از روش سابسیژن استفاده کرد برای درمان جوش‌های سطحی از میکرودرم استفاده می‌کند. . در مورد این روش درمان در یک مقاله جداگانه توضیح داده ایم. (میکرودرم ابریژن)

میکرونیدلینگ

یکی از روش‌هایی که می‌تواند درمان کننده جای جوش‌های عمیق باشد، میکرونیدلینگ است. در این روش سوزن‌های بسیاری با سطح پوست برخورد می‌کنند که همین امر می‌تواند در نهایت منجر به ساخت کلاژن در سطح پوست شود پزشکان برای تاثیرگذاری بیشتر ترجیح می‌دهند که از این روش در کنار سایر روش‌های درمانی استفاده کنند. در این روش می توان از دستگاه درماپن نیز استفاده کرد. در مورد این روش درمان در یک مقاله جداگانه توضیح داده ایم. (میکرونیدلینگ)

روش پی آر پی

پی آر پی نامی اختصاری از درمان با «پلاسمای غنی از پلاکت» یا «Platelet-Rich Plasma» است. در  این روش از بیمار خون گرفته می شود و از پلاکت موجود در خون شخص جهت باز سازی پوست استفاده می کنند.این روش نمی‌تواند به طور قطعی جای جوش را درمان کند و تنها ۹۰ درصد جای جوش را از بین می‌برد. اگر شما در این راه صبر و حوصله زیادی ندارید، بهتر است از این روش استفاده نکنید. در واقع یک روش دیربازده بوده و برای افرادی که جای جوش عمیقی دارند نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.در مورد این روش درمان در یک مقاله جداگانه توضیح داده ایم.(مقاله پی آر پی)

لیزر فرکشنال

این نوع لیزر به دو صورت سوزنی و غیرسوزنی وجود دارد. پزشک با توجه به نوع و شدت عارضه یکی از این لیزرها را استفاده می‌کند. در روش سوزنی لیزر فرکشنال از سوزن‌های ظریفی استفاده می‌کنند که با وارد شدن به لایه‌های عمیق پوست صورت می‌تواند موجب کلاژن سازی در پوست شود.
برای انجام این روش به سه تا چهار جلسه درمانی نیاز دارید، سپس می‌توانید برای نتیجه مطلوب‌تر بعد از گذشت ۶ ماه بار دیگر لیزر جای جوش فرکشنال را انجام دهید.در مورد این روش درمان در یک مقاله جداگانه توضیح داده ایم.(مقاله لیزر فرکشنال)

پانچ

زمانی که بیمار از هیچ یک از داروهای درمانی نتیجه قابل قبول را نگیرد و جای جوش‌های بسیار عمیقی داشته باشد، باید از روش پانچ استفاده کند. پزشک برای این دسته از بیماران یک تا دو جلسه سابسیژن و یک تا سه جلسه پانچ تجویز می‌کند.برش پانچی یکی از راه‌های متداول درمان این شکل جای جوش است. در این روش، پزشک با استفاده از یک ابزار کوچک که شبیه به قالب‌های شیرینی‌پزی است، اسکار را برش می‌دهد. سپس پوست را بهم می‌چسبانند (با استفاده چسب بافتی یا تکنیک‌های دیگر) تا ترمیم شود.

آکوتان

آکوتان یک داروی بسیار قوی از ویتامین A است و می‌تواند برای افرادی که جای جوش عمیقی و اسکار شده‌ای دارند مورد استفاده قرار بگیرد. این دارو باید زیر نظر پزشک متخصص پوست مصرف شود در غیر اینصورت می‌تواند عوارض بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد. مصرف این دارو به قدری حساس است که در صورت بارداری باید به سقط جنین اقدام کنید. جنین در زمان مصرف این دارو دچار ناهنجاری‌های بسیاری می‌شود.

نانوفت

در این روش پزشک سعی می‌کند تا با استفاده از روش‌های خاص بتواند فاکتورهای رشد موجود در دیواره سلول‌های چربی را آزاد کند. از این روش تنها در از بین بردن جای جوش استفاده نمی‌شود و از دیگر کاربردهای آن می‌توان به از بین بردن سیاهی دور چشم، درمان اسکار و آکنه و… اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.